100 PERKARA YANG MEMBUATKAN KITA BERKATA - “BENGANG BETUL”

'Kawan' nak beritahu ni.....
dalam hidup kita ni ada banyak perkara yang membuatkan kita akan berkata -  ”BENGANG BETUL!!!" Itupun sejak kita faham macam mana rasanya ’bengang’ tu. Mungkin sejak darjah 1 dah faham apa makna bengang tu bila cikgu asyik suruh berdiri atas kerusi atas kesalahan yang kecik. Jadi, dah ada perasaan ”Bengang betul dengan Cikgu &#@11? tu!”

BENGANG ni satu perasaan yang sukar digambarkan. Bergantung pada tahap penerimaan masing-masing. Kadang-kadang sesuatu perkara tu biasa je pada orang lain, tapi membuatkan kita rasa bengang. Bengang ni tak sama dengan geram, menyampah, meluat, benci, marah dan pelbagai rasa lagi. Yang pastinya, bila rasa bengang, kita akan rasa kurang senang dengan situasi yang sedang kita alami.

’Kawan’ banyak kali mengalami situasi bengang ni. Sama ada dengan diri sendiri, dengan orang lain, dengan kucing , dengan selipar dan dengan macam-macam lagi...! Rakan-rakan macam mana? Comfirm, lagilah banyak!

’Kawan’ suka nak senaraikan perkara-perkara yang memang realiti terjadi pada diri ’kawan’ dan orang lain secara umumnya. Senarai perkara-perkara bengang yang akan ’kawan’ sampaikan kebanyakannya telah ’kawan’ himpunkan daripada ramai orang melalui pergaulan yang luas. Satu aje yang ’kawan’ minta, jangan anggap terlalu serius, ; Just for fun, okay! Hidup kena ceria selalu!!

Untuk permulaan, ’kawan’ himpunkan 100 perkara dulu sebab dalam simpanan ’kawan’ dah ada lebih 500 dan mungkin akan mencecah 1000!

#100 - TERLEWAT BANGUN PAGI UNTUK BEKERJA DISEBABKAN ”TIDUR MATI”

Ini satu perkara yang memang tak dapat dielakkan. Bukan ’tidur ayam’ tau, tapi ’tidur mati’! Dalam satu bulan mesti ada 2-3 hari yang kita terlewat bangun pagi untuk bekerja semata-mata disebabkan ’tidur mati’. Jenis tidur ni boleh didefinasikan sebagai tidur yang amat lena dan panjang, tak sedar apa pun! Syok sangat tidurnya, macam tak leh buka mata! Kalau pagi yang kita terlewat tu hari cuti, best juga, tapi kena hari bekerja. Tak ke haru jadinya!!! Sudahlah tak dengar langsung bunyi alarm berbunyi, subuh pun terlepas – nak subuh gajah pun tak sempat, satu hal pulak nak cari alasan yang kreatif dan inovatif untuk dijawab pada BOSS! BENGANG BETUL!!!

*Untuk para BOSS – Sorry Boss!!! Terima sajalah dengan tenang dan hati yang terbuka kalau ada pekerja yang macam ni. Ala, 2,3 hari dalam sebulan je, okaylah tu, bukannya selalu! Yang penting datang kerja, kan, kan, kan! BOSS pun kadang-kadang terbabas juga...






Protected by Copyscape Plagiarism Tool

3 orang respon entri ni...:

Pak Pis berkata...

ha bang...memang benar...sy selalu terlajak...tapi nak wat camne..dah tertidur mati...perghh memang bengang..tapi nak wat camne kan haduh ai...

Abg Ijal berkata...

Memang bengang Pak Pis, tapi 'tak dapek den nak nolong' kalau dh tido mati ni. Semua org ada penyakit ni! Ye la, mungkin penat sangat ke, hari sejuk sangat sangat ke, tu yang selubung sampai terlajak....he he

nur atikah berkata...

salam pak ijal,

Best Blogger TipsBest Blogger Tips Best Blogger Tips