SEBELUM APA-APA

'Kawan' nak beritahu ni....
Allah bersifat maha sempurna dan segala kejadian ciptaanNya adalah sempurna.
Sekiranya sesuatu ciptaanNya itu mempunyai kelebihan maka ada juga kekurangan yang mengiringinya. 
Semua itu bersifat alamiah kerana pastinya bagi mengimbangi antara satu sama lain. Justeru sebab itulah segala kejadian ada pasangannya. Indah dan teratur sekali sistem ini bagi mereka yang mahu berfikir. 
Sebab itulah diciptakan lelaki itu pasangannya perempuan, bulan itu pasangannya matahari, sakit pasangannya nikmat, jahat pasangannya baik, panas pasangannya sejuk serta banyak lagi untuk kita renungkan.

Apa yang manusia perlu lakukan hanyalah beriman kepadaNya. Otak juga diciptakan mempunyai 2 bahagian yang menjalankan fungsi masing-masing dan saling melengkapi antara satu sama lain sebagaimana keseluruhan anggota tubuh badan kita ada pasangannya. Jadi, gunakanlah kesempurnaan otak kita yang Allah ciptakan untuk memilih jalan dan peraturan yang betul berdasarkan pertimbangan-pertimbangan wajar.

Sekiranya hari ini kita sihat, senang dan riang maka jangan dihina orang lain yang belum bernasib baik seperti kita. Sesungguhnya senang, sihat dan riang itu pula ujian paling besar bagi untuk menguji diri kita sama ada kita akan menjadi manusia yang bersyukur atau pun takabur dengan nikmat yang diberikan.

Sekiranya hari ini kita sakit, susah dan duka, maka jangan pula kita mengeluh dan pra sangka terhadap Allah. Sesungguhnya Allah telah menentukan perkara yang terbaik bagi diri kita pada masa akan datang sekiranya kita mampu menghadapi ujian daripadaNya. Bukankah ujian itu nikmat?

Renung-renungkan.....




Protected by Copyscape Plagiarism Tool

0 orang respon entri ni...:

Best Blogger TipsBest Blogger Tips Best Blogger Tips